Articles (مقالات)
سبیل بگذارید و از پروستات خود مراقبت کنید!

سبیل بگذارید و از پروستات خود مراقبت کنید!

سبیل
سبیل

کپی برداری از مطالب دکتر مریم محبی سکس تراپیست تنها با ذکر کامل منبع مجاز است

سبیل بگذارید و از پروستات خود مراقبت کنید !

 

ماه نوامبر ماه سلامت مردان است . این ایام اصطلاحاً ” موومبر ” نام دارد  که برگرفته از دو کلمه  نوامبر و موستاش ( ماه نوامبر و سبیل) میباشد . هر ساله خیل عظیمی از فعالین اموربهداشتی با فرارسیدن ماه نوامبر به فرایند آگاهی رسانی های  خود سرعت بخشیده دگر بار اهمیت معاینات سالیانه از جمله مراقبت از پروستات را به مردانی یاد آور میشوند . رسمی که حال و هوای ماه نوامبر را متفاوت از سایر ماه ها میسازد  رویاندن سبیل است. سبیل به عنوان سمبل مرد و مردانگی  شمرده میشود و مردانی که در این ماه تیغ های صورت تراشی خود را به مدت 30 روز کنار میگذارند  و اجازه رشد ریش و سبیل بر صورت خود میدهند جزو حامیان و مبلغان  موومبر محسوب میگردند .

 موومبر  حرکتی خود جوش  و منفرد از سیاسمندی های دولتی و حکومتی بوده که تنها در غالب فعالیت خیریه ای از سال 1999 در یک گردهم آیی کوچک مردانه در یکی از شهرهای استرالیا آغاز به کار کرده است .ترویج  موومبر با هدف ” آگاه سازی مردان از راههای پیشگیری از سرطان ” تنها محدود به استرالیا نگردید ورفته رفته افریقای جنوبی ، اروپا ، امریکای شمالی را هم تحت پوشش قرار داده است . حمایت های مالی که این نهضت از زمان آغاز به کار خود تا به اکنون بدست اورده شده بیش از 170 میلیون دلار تخمین زده شده است.

نباید انگاشت که موومبر حرکتی صرفاً مردانه است زنان  نیز با حمایت های خود مشوق اهداف این حرکت بوده اند و به گونه های مختلف مردانی که به پاس موومبر به رویاندن ریش و سبیل پرداخته اند را مورد تایید قرار داده اند.  بخشی از فعالیت های زنانه عبارت بوده اند از  پوشیدن تی شرت ، گردن بند ، انگشتر و .. که تصویر سبیل بر آنها منقوش است ،  نقاشی سبیل بر پشت لب های خود در گردهم آیی های دوستانه ، تعویض عکس های خود در شبکه های اجتماعی با تصویری که در آن سبیل فتوشاپ گردیده ، مدیریت یا اجرای کارگاه های آموزشی ، گرد هم آیی هایی که با هدف آگاهی رسانی سلامت مردان تشکیل گردیده است و ….

یکی از موضوعات مورد تاکید در حرکت موومبر یاد آوری مردان به انجام معاینات شخصی و پزشکی مردان به منظور پیشگیری از سرطان پروستات است که برای خوانندگان این مطلب در شرح زیر اطلاعاتی در این باب تقدیم گردیده است :

سرطان پروستات دومين سرطان شايع بعد از سرطان ريه در ميان مردان است .علائمی که بروز آنها احتمال سرطان پروستات را مطرح می‌کند عبارتند از:

احساس مكرر نياز به دفع ادرار به خصوص در شب.

احساس درد يا سوزش در هنگام ادرار كردن

اشكال در هنگام، شروع و متوقف‌ كردن ادرار يا ادرار ضعيف

خون در ادرار يا منی

درد يا سفتي در كمر، لگن يا ران‌ها

ناتوانى جنسى

 مشکلات پروستات

با افزایش سن احتمال ابتلا  به گرفتاریهای پروستاتی بیشتر میگردد.  به عنوان مثال عفونت پروستات ، بزرگی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات از جمله بیماریهایی میباشند که با افزایش سن احتمال ابتلا به آنها فزونی  میابد. در این راستا معمولاً یکی از عوارض جانبی که ایندسته از مردانِ مبتلا در طولِ درمان و یا پس از آن   با آن روبرو میگردند نا توانی در ایجاد و یا نگهداری نعوظ در هنگام برقراری رابطه جنسی است . درد در هنگام برقراری رابطه جنسی ،ارگاسم بدون انزال ( انزال خشک ) ،و یا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم نیز در زمره شکایات این دسته از مردان گزارش گردیده است. وجود میل جنسی و عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی ، شرایط نا خوشایندی را مسبب میگردد که به کاهش اعتماد به نفس  در انجام رفتار جنسی منجر میگردد. از اینرو بررسی کلیه عوامل بدنی و نیز روانی باید زیر نظر پزشک و سکس تراپیست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته درمان و توصیه های لازم جهت بهینه سازی زندگی جدید جنسی ارائه گردد.

خوراکی های موثر بر سلامت پروستات

بنا بر تحقیقات منتشر شده در مجله فدراسیون انجمن بیولوژی امریکا ، مواد ترکیبی در شراب قرمز و همچنین چای سبز تاثیری مثبت در کاهش رشد سلولهای سرطانی دارند. در این تحقیق نشان داده شده است که چگونه آنتی اکسیدانتهای موجود در شراب قرمز و چای سبز میتواند در ایجاد ترکیباتی که به رشد سلولهای سرطانی کمک میکنند اخلال ایجاد نمایند. این تاثیرات نه تنها در کاهش نه تنها در زمینه سرطان پروستات حائز اهمیت میباشد بلکه در کاهش سرطان روده ، سرطان سینه و سرطان روده نیز ایفای نقش میکنند. محققین بر این امیدند تا با کشف رابطه بین ترکیبات موجود در این خوراکی ها و سرطان بتوانند داروهای موثرتری در مقابله با انواع سرطان ها تولید نمایند.

از سویی از میان مصرف کنندگان قهوه نیز آمار کمتری از ابتلا به  سرطان پروستات  گزارش  گردیده است. بنا بر پژوهش های انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ، از آنجایی که مواد ترکیبی در قهوه موثر بر انسولین ، گلوکز و هورمون های جنسی در بدن میباشند ، تاثیراتی را در پیشگیری یا کاهش رشد سلولهای سرطان پروستات  برای آن میتوان پیش بینی نمود. به اعتقاد دکتر ویلسون مدیر تیم تحقیقی دانشگاه هاروارد ، افرادی که قهوه مصرف مینمایند 60% کمتر از افرادی که اصلاً کافی مصرف نمیکنند در معرض ریسک سرطان پروستات قرار دارند.  نتایج پژوهش این تیم تحقیقی بر اساس آزمایشاتی بوده که از سال 1986 تا سال  2006 بر روی 50000 مرد امریکایی  انجام پذیرفته است .

مراقبت از پروستات

 سایر عواملی که به منظور کاهش احتمال ابتلا به  بیماریهای پروستات رعایت  نکات زیر از سوی صاحب نظران مورد تاکید قرار گرفته اند عبارتند از:

ترک دخانیات و کاهش مصرف مشروبات الکی : بر پایه تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا افرادی که مشروب خوار سنگین هستند 2 برابر بیش از افرادی  که مشروب خوار معمولی هستند درگیر سرطان پروستات میشوند.

 اتخاد برنامه ویژه غذایی : رژیم غذایی پرچربی خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. بر پایه گزارشی که در مجله تغذیه  مبنی بر تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از مشکلات پروستات آورده شده است ، رعایت رژیم غذایی حاوی مواد کم چربی و مملو از سبزیجات و میوه ، پرهیز از گوشت قرمز و مواد پر کالری ، استفاده از گل کلم و براکلی ، چای سبز ، سویا ، ویتامین ای ، و دی  و به حد اقل رسانیدن مصرف لبنی و کلسیم اضافی ، میتواند نقشی به سزا در کاهش احتمال ابتلا به مشکلات پروستات داشته باشند. گفته شده است که  مصرف ماهي نیز به علت دارا بودن امگا 3 احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش مي‌دهد.

تخم کدو که غنی از نظر زینک میباشد مصرف روزانه 3-2 قاشق از آن قویاً توصیه گردیده است.مصرف زیاد گوجه فرنگی همواره درراه  حفظ سلامتی پروستات توصیه گردیده است. گوجه فرنگی از آنجایی که حاوی لایکوپین  میباشد خصوصاً در فرم پخته شده آن ، سس گوجه فرنگی و یا کنسرو تاثیری بس مهم در پیشگیری از سرطان پروستات دارا میباشد

تحقیقات نشان داده اند گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موشهای آزمایشگاهی کاهش می‌د‌هد . مصرف گردو هم سرعت پیشرفت سرطان پروستات را در موشها کند می‌کند و هم تاثیرات مفیدی روی ژن‌های چندگانه مرتبط با کنترل رشد و متابولیسم تومور دارد.این پژوهش نشان می‌دهد که وقتی موش‌های مبتلا به تومورهای سرطانی پروستات مقادیری گردو مصرف می‌کنند که مصرف آن برای مردها نیز به آسانی و بدون مشکل امکانپذیر است، رشد تومور در آنها کنترل می‌شود

.افزایش دفعات برقراری رابطه جنسی : رابطه جنسي و انزال مكرر ميتواند از انباشته شدن عوامل سرطانزا در درون غده پروستات جلوگيري به عمل آورد. البته ثابت گرديده داشتن رابطه جنسي با چندين شريك جنسي متفاوت ميتواند سرطان پروستات را در مردان تا 40 درصد افزايش دهد. (به خاطر افزايش ريسك ابتلا به بيماريهاي منتقله جنسی)

 کاهش تماس با مواد شيميايی سرطان‌زا در محيط  :مانند لاستیک ، کود ، بافتنی ها و نیز کادميم، که در تهيه برخی آلياژها و باتری کاربرد دارد که میتواند عامل مستعد کننده و پيشتاز در ايجاد سرطان پروستات باشند و بالاخره انجام مداوم تمرینات  ورزشی

دکتر مریم محبی رواندرمانگر و سکس تراپست

Tel: 905-597-1622

www.maryammohebbi.com

Voicemail : 818-7321622

 

 

 

 

Please follow and like us:
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)