ترس از سکس

کپی برداری از مطالب دکتر مریم محبی تنها با ذکر کامل منبع مجاز میباشد

ترس از سکس

ترس از سکس
ترس از سکس

 

 

 نباید پنداشت که همگان طالب و مشتاق آمیزش جنسی میباشند و در میان طیف گسترده نگرش های جنسی برخی افراد از سکس بسی واهمه و هراس دارند. اصطلاح ” اروفوبیا ” به مجموعه علائمی اطلاق میگردد که در آن فرد از هر گونه تظاهرات جنسی چه در غالب فکر و چه عمل به شدت گریزان و هراسناک است . کلمه ” ارو “ ریشه گرفته از ” اروس” خدای ” عشق  “ در یونان و فوبیا از ” فوبوس” به معنای یونانی ” ترس” میباشد. فوبیا  در دانش روانشناسی در زمره اختلالات اضطرابی قرار گرفته است و منظور از آن ، ترس نامعقول و شدید از موضوع یا  موقعیت هایی است  که به  رغم آنکه فردبه عدم منطقی بودن آن عالم است لیکن  توانایی کنترل از او سلب گردیده و چنانچه در معرض آنچه که از آن «هراس» دارد، قرار بگیرد موجی از اضطراب، ترس شدید و حتی وحشتزدگی بر او مستولی می شود و این تجربه  بواسطه نامطلوبیت  موجب میگردد تا  فرد همواره  سعی در دوری از سوژه یا موقعیت «هراس آور» داشته باشد.

از آنجایی که سکس و رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی انسانها را تشکیل میدهد لذا هر گونه اختلال در نگرش به مقوله ارتباط جنسی ، سلامت روانی – جسمانی – جنسی فرد را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. فرد مبتلا به اروفوبیا ازموضوع سکس هراسناک است لذا  نگرش و رویکردی منفی به آن داشته ،همواره سعی در دور کردن فکر خود از محور موضوعات و سوژه های جنسی میکند ، از صحبت کردن از سکس پرهیز دارد،  از دیدن تصاویر برهنه اجتناب میکند،  از خواندن موضوعات جنسی ابا دارد و چنانچه در مواجهه با شرایط و موقعیت هایی که امکان هر گونه نزدیکی بدنی ، لمس یا انجام فرایند دخول قرار گیرد به شدت مضطرب گردیده سعی در فرار و گریز و دور کردن خود از منبع اضطرابی دارد. اختلال هراس از سکس هر چند  ممکن است به تنهایی در زندگی جنسی فردی خود نمایی کند لیکن در بعضی مواقع با  سایر اختلالات چون ترس های اجتماعی ، اختلالات شخصیت اجتنابی ، اختلالات اضطرابی همراه گشته ، فرمت پیچیده تری به خود  گرفته فرایند درمان را مشکل تر میسازد.

 در بررسی های انجام شده برروی سوابق زندگی فردی ، خانوادگی ، اجتماعی مبتلایان به این اختلال  فاکتورهای  متعددی از جمله  تاثیرات باورها و عقاید مذهبی و ایدئولوژیکی که فرد با آن بزرگ شده است ، سابقه تجربه تجاوز جنسی ، سوء استفاده جنسی و خشونت جنسی ، نظام تربیت خانوادگی ، فضای محیطهای آموزشی و تاثیر گروه همسالان ، کیفیت سلامت روانی – جسمانی فعلی فرد و…. مورد بازبینی دقیق روانشناسان و سکس تراپیستان قرار میگیرد . عدم درمان این اختلال تاثیراتی چند جانبه در سلامت جنسی افراد بر جای میگذارد و امکان بهره وری از مزایای متعدد رابطه جنسی را از او زائل میکند.

. چنانچه ذکر ان رفت گاه در زیر چتر اختلال هراس از سکس ویا اروفوبیا ، شاید سایر فوبیا ها منزل کرده باشند از جمله این ترس ها عبارتند از  :

 ترس از صمیمت : در این نوع از هراس فرد از نزدیکی عاطفی و درگیری های هیجانی که متعاقب دوستی امکان دارد گریبانگیر گردد اجتناب میورزد . فرد مبتلا به ترس از صمیمیت ، همواره روابط بین فردی خود با شریک جنسی را در سطحی ترین درجه ممکن نگاهداشته و هر عاملی که نمایانگر عمیق شدن رابطه باشد برای او تولید اصظراب میکند

 پارافوبیا یا ترس از منحرف جنسی بودن : چنانچه میدانیم انحراف جنسی به عنوان یکی از اختلالاتیست  که برخی افراد بدان گرفتار میایند  لیکن  برای عده ای از افراد ترس از اینکه مبادا مبتلا به انحراف جنسی شوند خود مولد هراس میگردد.

 جینو فوبیا یا ترس از دخول : برخی افراد هیچگونه مشکلی در نردیکی ، لمس ، برقراری رابطه عاطفی با دیگری ندارند لیکن چنانچه این رابطه از فرمت رابطه عاطفی به رابطه جنسی مبدل گشته و نزدیکی بدنی  فرایند دخول  را پیش بینی کند هراسناک میگرند و در این راستا فرد سعی در اجتناب از برقراری رابطه جنسی دارند.

  هف فوبیا یا ترس از لمس : برای برخی افراد هر گونه برخورد ، لمس و تماس دو بدن هراس اور است در این نوع از فوبیا دسته ای از افراد نه صرفاً لمس  شریک جنسی بلکه حتی از برخورد تماس بدنی با اعضای خانواده و دوستان دچار ترس میگردند . دسته دیگری از این افراد کسانی میباشند که تماس های کوتاه و سریع را پذیرا میباشند لیکن برای لمس های طولانی مدت با مشکل مواجه میگردند و از دریافت یا انجام آن برای دیگری پرهیز از خود نشان میدهند

 جیمنو فوبیا یا ترس از برهنگی : در این نوع از هراس ، فرد از برهنه شدن در حضور شریک جنسی به وحشت میافتد و از انجام ان پرهیز از خود نشان میدهد .این نوع از ترس با داشتن تصویر بد بدنی از خود و پایین بودن اعتماد به نفس و یا بدون آن امکان تجلی میتواند داشته باشد

 فیلما فوبیا یا ترس از بوسه : در این نوع از هراس فرد از فرایند بوسیدن و بوسیده شدن دچار وحشت میگردد  سایر فوبیا ها چون ” هراس از میکروب ” و بیماری که متعاقب بوسیدن ممکن است عارض فرد گردد و همچنین انزاجار از بوی دهان ممکن است نقش تشدیدی در این نوع از هراس داشته باشند.

ترس از آسیب پذیری : در این نوع از هراس فرد از اینکه در یک ارتباط  صمیمی خود واقعی خود را نشان دهند هراسناک است چرا که نگران است  مبادا دیگران او را طرد کرده مورد قبول دیگران قرار نگیرد.

نظر بر اینکه انسان موجودی اجتماعی است و لازمه زندگی سالم در جامعه  توانایی در برقراری رابطه با انهاست لذا هر گونه  عاملی که فرد را در برقراری روابط عاطفی یا بدنی که خود فرد خواهان  آن میباشد محدود سازد باید مورد شناساسی قرار گرفته با کمک منابع درمانی سعی در رفع آنها گردد. چنانچه شدت و عمق این محدودیت های ارتباطی در روند زندگی فردی و اجتماعی فرد خللی وارد نساخته است شاید بتوان با دیده اغماض به آنها نگریست لیکن اگر روند زندگی طبیعی فرد  مزاحمت ایجا کرده باشد بایستی به شکلی جدی مورد پیگیری و درمان به موقع قرار گیرند.

دکتر مریم محبی رواندرمانگر و سکس تراپست

Tel: 905-597-1622

www.maryammohebbi.com

Voicemail : 818-7321622

facebook:

سکسولوژی/sexology


Please follow and like us:
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)