Articles (مقالات)

آنچه باید از کاندوم بدانیم

آنچه باید از کاندوم بدانیم

کاندوم چیست؟

کاندوم غشاء یا غلافی است که به منظور پیشگیری از بارداری و نیز انتقال بیماری های مقاربتی در هنگام برقراری رابطه جنسی مورد استفاده شرکاء جنسی قرار میگیرد. اکثر کاندوم ها پلاستیکی است لیکن برای عده ای که به مواد پلاستیکی حساسیت دارند کاندوم های غیر پلاستیکی (پلی اورتان ) و کاندوم های تهیه شده از امعاء و احشاء گوسفند میتواند مورد استفاده قرار گیرد. نکته مهم اینکه کاندوم های تولید شده از اعضاء گوسفند صرفاً برای جلوگیری از بارداری مفید میباشند لیکن نمیتوانند از انتقال بیمارهای مقاربتی جلوگیری نمایند چرا که باکتری وویروس ها میتوانند از منافذ بسیار ریز ایندسته از کاندوم ها عبور کنند .

کلمه کاندوم از کجا آمده است ؟

بنا بر مدارک و مشاهدات موجود ، در قرن 16 پزشک ایتالیایی به نام ” گبریل فالوپیو ” در رساله پزشکی خود از پوشاندن سر آلت تناسلی مرد به منظور پیشگیری از بیماری سیفلیس ، سخن به میان میاورد. این پوشش که آغشته به مواد شیمایی بود تنها سر آلت تناسلی را در بر میگرفت و بوسیله نخ در محل تنظیم میشد .

کلمه کاندوم از نام ” دکتر کاندوم ” پزشک اختصاصی چارلز دوم پادشاه بریتانیا گرفته شده است . دکتر کاندوم استفاده از روده بره را برای مصون ماندن پادشاه از بیمارهای مقاربتی ناشی از سکس با کارگران سکس و نیز پیشگیری ازباردار شدن آنها به پادشاه توصیه کرده است.

چند نوع کاندوم در بازار موجود میباشد؟

کاندوم ها در دو فرم مردانه و زنانه در بازار موجود میباشند . کاندوم مردانه غلافی است که روی آلت تناسلی مرد در حالت نعوظ و پیش از دخول قرارگرفته و سر و بدنه آلت تناسلی را در پوشش خود قرار میدهد. کاندوم زنانه از نظر ظاهر شبیه کاندوم مردانه ولی اندکی بزرگتر از آن میباشد و همانند کاندوم مردانه بدون نسخ پزشک در دسترس همگان قرار دارد. انتهای بسته کاندوم زنانه در داخل مهبل زن در حالیکه قسمت باز آن بیرون قرار داده شده تا اندازه ای لبه ها را میپوشاند. اگر چه استفاده از کاندوم زنانه کمی صدا تولید میکند لیکن برای عده ای از زنان که همسران آنان مایل به استفاده از کاندوم های مردانه نیستند مفید به نظر میرسد. همه کاندوم های زنانه از نوع پلی اورتان میباشند لذا ایجاد حساسیت برای مرد زن نمیکنند . کاندوم های مردانه چنانچه ذکر آن رفت در فرم های لاتکس ،پلی اورتان یا ساخته شده ازروده یا اعضا گوسفند موجود میباشند . تنوع کاندوم های لاتکس به شرح زیر است:

آغشته به مواد لغزنده یا خشک

حاوی مواد کشنده اسپرم یا بدون مواد کشنده اسپرم

ساده یا شکل دار

متنوع در رنگ ، تست و اندازه ( کوچک ، متوسط و بزرگ )

اگر چه کاندوم های پلی اورتان نسبت به کاندوم های معمولی گران تر میباشند لیکن از آنجایی که حساسیت در بدن تولید نمیکند و از طرفی بسیار ظریف بوده و تماس بدنی نزدیک تر حس میگردد و دمای بدن را نیز بهتر منتقل میکنند ، بیش از سایر کاندوم ها محبوبیت داشته از سوی سکس تراپیست ها توصیه میگردد.

چه نکاتی را در استفاده از کاندوم باید درنظر داشت ؟

برای هر رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید

از هر کاندوم تنها برای یک بار ارتباط جنسی استفاده کنید

همواره کاندوم را در محیطی خشک و تاریک و بدور از حرارت نگهدارید

از گذاشتن کاندوم در جیب عقب خود خودداری ورزید

همواره به تاریخ مصرف کاندوم توجه کنید

از کاندوم های باز و بدون بسته بندی و یا با بسته بندی معیوب خودداری ورزید

همواره از لغزنده کننده های آبی به همراه کاندوم استفاده کنید

کرم های کشنده اسپرم همراه با اپلیکیتور را دم دست داشته تا چنانچه کاندوم پاره شد فوراً دستگاه تناسلی به آن آغشته گردد و با مراجعه فوری به داروخانه تسهیلات پیشگیری فوری از بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

Maryam Mohebbi Ph.D

905.597.1622

www.maryammohebbi.com

Please follow and like us:

6 thoughts on “آنچه باید از کاندوم بدانیم

Leave a Reply

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)